Hoe kom je hoger in Google?

Hoe kom je hoger in Google

Op deze pagina lees je in eenvoudige taal hoe je hoger komt in Google. De bedoeling van deze pagina is om jou in hoofdlijnen een algemeen beeld te geven van de stappen die nodig zijn om hoger te komen in Google. De informatie op deze pagina is vereenvoudigd gemaakt. We hebben veel details en vakspecialistische zaken weggelaten, zodat de essentie duidelijk blijft voor iemand zonder vakkennis van zoekmachine optimalisatie ofwel SEO.

Hoe komt je website hoger in Google?

Google kijkt naar meer dan 50 verschillende factoren om te bepalen hoe hoog een website komt in de zoekresultaten. De twee meest invloedrijke stappen die je kan ondernemen om hoger te komen in Google, blijken de volgende te zijn: 

Stap 1: Zorg voor SEO geoptimaliseerde content op de zoekwoorden van je keuze

Allereerst is het van belang te beseffen dat je website alleen gevonden kan worden op zoekwoorden als er over die zoekwoorden content (teksten, afbeeldingen, metatags) is aangemaakt in je website. Een zoekwoord kan jouw merknaam zijn, maar dit kan ook een specifiek zoekwoord zijn dat jouw potentiële doelgroep gebruikt om bedrijven zoals jouw bedrijf te zoeken. Bijvoorbeeld: als een consument last heeft van een lekkend dak, dan zal deze kunnen zoeken op "Daklekkage laten repareren".

 

Standaard richten wij je website in op jouw bedrijfsnaam, zodat je website in ieder geval goed vindbaar is op jouw eigen merknaam. 

Wil je in aanvulling daarop nog gevonden worden op andere zoekwoorden dan alleen jouw merknaam, dan is het noodzakelijk om je website te laten voorzien van SEO landingspagina’s die zijn gemaakt rond specifieke zoekwoorden waarop je gevonden wil worden. Een SEO landingspagina is in feite een verborgen pagina op je website die niet persee toegankelijk is via het hoofdmenu van je website, maar die Google wel kan zien. Als iemand dan zoekt naar een bepaald onderwerp dat ook voorkomt op één van jouw SEO landingspagina's, dan zal deze persoon via Google op jouw landingspagina kunnen landen. Van daaruit kan je die bezoeker omzetten tot een aanvraag. SEO landingspagina's zijn dus in feite de landingsbanen van een vliegveld, waarop vliegtuigen met klanten landen.

SEO landingspagina

 

Laten we een voorbeeld nemen.  Stel je hebt een dakdekkersbedrijf in Eindhoven en wil je gevonden worden door potentiele klanten. Dan zou het zinvol kunnen zijn om een SEO landingspagina te laten maken rond het zoekwoord: “Daklekkage laten repareren Eindhoven”. Maar misschien is dit geen goed zoekwoord en zijn andere zoekwoorden veel beter. Bepaalde zoekwoorden worden namelijk vaker gebruikt dan anderen en dus kan je er potentieel meer bezoekers aan overhouden. Bepaalde zoekwoorden hebben veel meer concurrentie dan andere zoekwoorden. Dat maakt het weer lastiger om bovenaan te komen en hoe hoger je komt, hoe meer bezoekers je zal krijgen. Daarom is het noodzakelijk om te begrijpen of en hoe vaak mensen zoeken op de door jouw gewenste zoekwoorden en hoe jouw concurrentie ook inzet op die zoekwoorden met hun eigen SEO landingspagina's. Dat onderzoek doen wij uiteraard voor jou als je dat wilt.

 

Een SEO landingspagina moet verder voldoen aan bepaalde basisvereisten om goed te kunnen scoren op Google. In deze uitleg gaan we daar nu verder niet op in. Wij kennen deze basisvereisten en houden daar in ieder geval altijd rekening mee als wij zo een pagina voor jou aanmaken. Vervolgens moeten wij een SEO landingspagina maken die beter en vollediger is dan die van de concurrentie. Ook moet jouw SEO landingspagina converterend zijn gemaakt en geschreven worden met de bezoeker in gedachte, zodat de pagina bezoekers gaat omzetten naar aanvragen en dus nieuwe klanten. Voor het doen van een SEO onderzoek en het aanmaken van een goede SEO pagina vragen wij de volgende meerprijs:

 

SEO landingspagina

Stap 2: Verzamel zoveel mogelijk kwalitatieve backlinks

Als Google meerdere websites aantreft die SEO landingspagina’s hebben die allemaal zijn gericht op hetzelfde zoekwoord, dan moet Google een afweging maken welke website hoger komt. Dit doet Google op basis van ruim 50 factoren. Een van de meest invloedrijke factor die de ranking van je website kan beïnvloeden, is de factor backlinks.

 

Backlinks zijn andere websites die verwijzen naar jouw website. Wat is een link? Een link is een stuk tekst waar anderen op kunnen klikken, zoals deze tekst. Hoe meer andere websites via een link verwijzen naar jouw website (en dus anderen via de website van een ander kunnen doorklikken naar jouw website), hoe belangrijker jouw website in de ogen van Google gaat worden. Dit gebruikt Google om dan af te wegen of jouw website hoger komt dan die van je concurrent. Google telt dus het aantal backlinks en neemt dat mee in de keuze wie boven wie komt te staan. Het verzamelen van backlinks om zo hoger te komen in Google, noemen we linkbuilding.

 

SEO linkbuilding

 

Een website met veel inkomende links, krijgt over het algemeen een hogere waarde in de ogen van Google dan een website met geen of veel minder inkomende links. Als jij op jouw beurt een backlink krijgt van een website met een hoge waarde (we noemen dit domein autoriteit), dan telt die backlink ook zwaarder mee dan, wanneer je een backlink krijgt van een website die een lagere domeinautoriteit heeft.

 

Een backlink van een website die gaat over hetzelfde onderwerp als jouw website, weegt ook zwaarder. Bijvoorbeeld: krijg je als dakdekker een backlink van een website van een vakorganisatie voor dakdekkers, dan weegt die backlink zwaarder dan wanneer je een backlink krijgt van een website van een of andere Chinese marktplaats die niet gaat over dakdekkers. De relevantie van je backlinks is dus ook een belangrijke factor om rekening mee te houden.

 

Het hoog komen op Google is relatief eenvoudig als er niet veel concurrentie is op een bepaald zoekwoord, echter heb je veel concurrentie en hebben deze websites ook een hoge domeinautoriteit, dan vereist dat over het algemeen een lange termijn investering. Hoog komen in Google op basis van zoekmachineoptimalisatie (SEO) is dus geen snelle fix, maar je zal daar op de lange termijn in moeten blijven investeren om effectief te kunnen concurreren en uiteindelijk de nummer 1 positie in Google te kunnen afpakken van gevestigde concurrenten.

 

Het is onze ervaring dat als je doorlopend maand op maand genoeg kwalitatieve en relevante backlinks verzameld die verwijzen naar jouw SEO landingspagina's, dat je maand na maand steeds hoger gaat komen in Google. Nu het mooie van alles: je kan zelf aan de slag met linkbuilding via onderstaande tips. Wil je dit niet zelf doen en wil jij dat wij voor jou backlinks gaan verzamelen, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Zie hieronder de kosten van deze meerprijs optie.

 

SEO backlinks

Tips voor het zelf verzamelen van backlinks

Natuurlijk ben je niet verplicht om via ons de backlinks te verzamelen. Je kan dit prima zelf doen. Het vereist alleen relatief veel van je tijd. Heb jij tijd genoeg, dan kan je met onderstaande tips direct aan de slag met het verzamelen van backlinks. Heb je onvoldoende tijd of kom je er zelf niet uit en wil je hoger komen in Google op bepaalde zoekwoorden? Neem dan contact met ons op.

Tip 1: Vraag anderen om backlinks

Een makkelijke manier om kwalitatieve links te verzamelen, is door het te vragen aan bekenden. Denk bijvoorbeeld aan klanten, partners, leveranciers, etc. De kans is groot dat zij een link op hun website willen plaatsen die naar jouw website verwijst. Je kunt ook zoeken naar websites waar de naam van jouw organisatie genoemd wordt. Staat hier nog geen link achter? Dan kun je contact leggen met de beheerder van de website om te vragen of ze een link willen maken op de plek waar de naam van de organisatie al genoemd wordt.

Tip 2: Gebruik directories

Directories zijn websites zoals startpagina.nl of expertpagina.nl. Dit zijn verzamelwebsites. Hier kan je snel backlinks krijgen, door ze op te zoeken en bij ze een aanvraag te doen voor het opnemen van een link. De kwaliteit van deze links is alleen niet zo hoog als bijvoorbeeld een link op de website van een klant of leverancier. Ook wordt de aanvraag niet altijd geaccepteerd, bijvoorbeeld als jouw website niet relevant is voor de inhoud van de startpagina. Ook kan de aanvraag worden afgewezen, wanneer er al voldoende links op staan. Ze willen dan niet nog meer links opnemen. 

Tip 3: Schrijf en publiceer persberichten

Het schrijven van persberichten en deze aanbieden aan de pers, vakbladen, enzovoort, is een manier van linkbuilding die veel tijd kost en de uitkomst is ook onzeker. Echter, wanneer je hiermee een backlink weet te realiseren, dan krijg je wel direct een zeer waardevolle backlink, want de domeinautoriteit van nieuwswebsites en vakbladen is over het algemeen erg hoog. Heb je een nieuwtje over je bedrijf of iets anders wat de moeite waard is om te delen? Schrijf dan een persbericht en verstuur deze naar online kranten, blogs en vakbladen. Wanneer de content past  en het is nieuwswaardig genoeg, dan is de kans aanwezig dat zij het persbericht plaatsen. Zo krijg jij een zeer waardevolle en relevante backlink. Het is hierbij wel belangrijk dat het persbericht nieuwswaardig en relevant is en dat je daarin op een niet commerciële manier een backlink opneemt naar je eigen website. Zorg ervoor dat je persbericht aan alle eisen voor een goed persbericht, want ze zullen dagelijks ontzettend veel persberichten ontvangen en plaatsen daarom alleen de meest relevante berichten. Je moet er dus uitspringen.

Tip 4: Ga als gastblogger aan de slag

Gastbloggen is een belangrijke manier om jouw linkbuilding strategie succesvol te maken. Het is een enorme aanvulling op je backlinkprofiel. Gastbloggen is een win-winsituatie. Jij levert als gastblogger kwalitatief goede content aan, voor de website van een ander die daarop een blog heeft. Jij publiceert daar als gastblogger een artikel dat waarde toevoegt aan de website van de ander. In ruil daarvoor mag jij van die ander een link in dat artikel terug opnemen naar jouw eigen website. Nu vraag je je natuurlijk af waar je terecht kunt met jouw gastblogs? Als je al bloggers, vloggers en andere influencers kent, dan is dat helemaal mooi meegenomen. Benader ze en stel voor om een gastblog voor ze te schrijven. Ga daarnaast op internet op zoek naar een geschikte website om jouw content op te plaatsen. Houd dan ook rekening met een aantal criteria. Zo is het verstandig om te letten op de relevantie van een website, het aantal bezoekers dat die website trekt en het aantal reacties dat gemiddeld zal worden gegeven op de blogs.

Tip 5: Ga aan de slag met social media

Google geeft steeds meer waarde aan Social signals om zo de posities in Google te bepalen. Social signals zijn signalen dat anderen bepaalde berichten interessant vinden, zoals likes, shares en comments. Social media linkbuilding is dan ook haast niet meer weg te denken als het gaat om linkbuilding. Het krijgen van mooie Social signals om toe te voegen aan een linkbuilding campagne is niet makkelijk. Gebruik zelf dus ook social media om een actief kanaal te maken, zoals een Facebook kanaal, Instagram kanaal of YouTube kanaal en zorg ervoor dat je in de berichten backlinks plaatst naar je eigen website. Vooral als jij berichten zo weet te maken die anderen bewegen om daarop te reageren, ziet Google dat als een sociaal signaal dat anderen ook je website interessant vinden.

Wil je meer weten?

Website laten maken door Alex

Gratis adviesgesprek met website specialist Alex!